Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden
Hier vind je de algemene voorwaarden van Neushoorn, welke grotendeels overeenkomen met die van de Vereniging Nederlandse Podia en Festivals. Je kunt hier lezen welke rechten en plichten Neushoorn en jij hebben. Wanneer je een ticket koopt via onze ticketpartner Stager, ga je daarnaast akkoord met de gebruiksvoorwaarden van Stager.
Artikel 1 Wanneer zijn deze voorwaarden van toepassing?
Deze Algemene Bezoekersvoorwaarden zijn van toepassing op iedere overeenkomst tussen de Onderneming en een Bezoeker (en de handelingen ter uitvoering van die overeenkomst). Daarnaast gelden deze Algemene Bezoekersvoorwaarden voor eenieder die een Evenement bijwoont, zonder dat de betrokkene direct of indirect een overeenkomst met de Onderneming heeft gesloten.
Artikel 2 Wat betekenen bepaalde begrippen?
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
> Bezoeker: de natuurlijke of rechtspersoon die op de een of andere wijze, direct of indirect, als bezoeker of anderszins een overeenkomst met de Onderneming sluit ter zake van het bijwonen van een door de Onderneming of Derde te organiseren Evenement.
> Evenement: iedere (muziek)uitvoering, voorstelling, activiteit en/of manifestatie, die plaatsvindt op een Locatie.
> Derde: de natuurlijke of rechtspersoon die op de een of andere wijze, direct of indirect, als organisator van een Evenement betrokken is.
> Onderneming: poppodium of festival dat aangesloten is bij de VNPF en deze algemene bezoekersvoorwaarden van toepassing heeft verklaard. VNPF-leden kunnen namelijk ook eigen voorwaarden hebben.
> Locatie: de plaats (gebouw, terrein of velden) die door de Onderneming worden ingezet ten behoeve van het Evenement.
> Toegangsbewijs: een geldig bewijs dat het recht op toegang tot een Evenement geeft. Een toegangsbewijs kan bestaan uit een door of vanwege de Onderneming verstrekt (fysiek of digitaal) document voorzien van een digitale code of enkel een digitale code. De digitale code is een unieke code en kan door een scanner gelezen worden. Het toegangsbewijs is eigendom van de Onderneming.
> (Voor)verkoopadres: door de Onderneming voor het verstrekken van toegangsbewijzen ingeschakelde (officiële) (voor)verkooporganisatie.
> VNPF: Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals, Bataviastraat 24, Unit 1.13, 1095 ET Amsterdam, KvK 40597258. Een actuele lijst van de poppodia en festivals die zijn aangesloten bij de VNPF is te vinden op www.vnpf.nl.
Artikel 3 Toegangsbewijzen
3.1 Wanneer komt de overeenkomst tot stand?
De overeenkomst tussen de Onderneming en de Bezoeker tot stand op het moment dat de Bezoeker een Toegangsbewijs koopt voor het Evenement bij de Onderneming of een (Voor)verkoopadres.
3.2 Het Toegangsbewijs Het Toegangsbewijs wordt eenmalig verstrekt en geeft één Bezoeker recht op toegang tot het Evenement. Een Toegangsbewijs geeft geen recht op toegang na aanvang of na afloop van het betreffende Evenement.
3.3 Houder: recht op toegang
De houder van het Toegangsbewijs die het Toegangsbewijs als eerste toont bij aanvang van het Evenement krijgt toegang. De Onderneming mag ervan uitgaan dat deze houder ook de rechthebbende is en is niet verplicht om de geldigheid van het Toegangsbewijs en/of de identiteit van de houder te onderzoeken.
3.4 Verlies, diefstal, beschadiging of misbruik
Vanaf het moment dat het Toegangsbewijs aan de Bezoeker ter beschikking is gesteld, rust op de Bezoeker het risico van verlies, diefstal, beschadiging of misbruik van het Toegangsbewijs, etc.
3.5 Geldigheid toegangsbewijs
De Onderneming kan alleen voor de geldigheid van het Toegangsbewijs instaan, als het Toegangsbewijs is gekocht bij de Onderneming of een (Voor)verkoopadres. Op de Bezoeker rust de bewijslast dat hij het Toegangsbewijs heeft gekocht bij de Onderneming of een (Voor)verkoopadres.
3.6 Toegangsbewijs niet ontvangen
De Onderneming kan de ontvangst van het Toegangsbewijs niet garanderen. Als de Bezoeker geen Toegangsbewijs heeft ontvangen, dient hij dit tijdig voor het Evenement, aan de Onderneming te melden. Tijdig wil zeggen in een dusdanig stadium voor aanvang van het Evenement zodat de Onderneming het gekochte Toegangsbewijs ongeldig kan maken en een nieuw Toegangsbewijs kan verstrekken. Als het Toegangsbewijs is gekocht bij de Onderneming of een (Voor)verkoopadres, dan ontvangt de Bezoeker een nieuw Toegangsbewijs. Op de Bezoeker rust de bewijslast dat hij het Toegangsbewijs heeft gekocht bij de Onderneming of een (Voor)verkoopadres. Bij gebrek aan bewijs is de Onderneming niet verplicht de Bezoeker een nieuw Toegangsbewijs te verstrekken.
3.7 Maximum aantal toegangsbewijzen
De Onderneming heeft het recht om een maximum te stellen aan het aantal te bestellen Toegangsbewijzen per Bezoeker. De Bezoeker is verplicht zich aan het gestelde maximum te houden.
3.8 Servicekosten
De Onderneming of het (Voor)verkoopadres is gerechtigd om de Bezoeker bovenop de prijs voor het Toegangsbewijs een vergoeding in rekening te brengen ter dekking van de kosten gemoeid met de totstandkoming van de overeenkomst (hierna: servicekosten).
3.9 Retourneren
Toegangsbewijzen kunnen niet worden geretourneerd. Het bepaalde in artikel 6:230p sub e BW is van toepassing op toegangsbewijzen.
3.10 Lidmaatschap
De Onderneming is gerechtigd om aan het recht op toegang de voorwaarde te verbinden dat de Bezoeker voorafgaand aan het bijwonen van het Evenement tegen betaling lid wordt van de Onderneming.
Artikel 4 Verkoop en overdracht van het Toegangsbewijs
4.1 Doorverkoop
De Bezoeker mag enkel een Toegangsbewijs via externe wegen aan derden doorverkopen wanneer dit geschiedt via de officiële partner Ticketswap (ticketswap.nl).
4.2 Overdracht van toegangsbewijs
De Bezoeker die zijn Toegangsbewijs om niet (gratis) en niet in het kader van commerciële doeleinden aan derden geeft, is verplicht de verplichtingen , verwoord in deze Algemene Bezoekersvoorwaarden, op te leggen aan degene aan wie hij het Toegangsbewijs overdraagt. De Bezoeker staat ervoor in dat die derde deze verplichtingen nakomt.
4.3 Toegangsbewijs ongeldig
Een Toegangsbewijs dat is of wordt doorverkocht en/of voor commerciële doeleinden wordt gebruikt, kan door de Onderneming conform artikel 6.1 van deze Algemene Bezoekersvoorwaarden ongeldig worden gemaakt. Een ongeldig gemaakt Toegangsbewijs geeft geen recht (meer) op toegang tot het Evenement.
Artikel 5 Huisregels van de Locatie
1. Denk om je oren - Soms kan het geluid boven de 83dBA uitkomen. We raden je daarom aan om gehoorbescherming te dragen. Oordoppen zijn in ons gebouw verkrijgbaar.Let op: het beschermen van je oren is je eigen verantwoordelijkheid.
2. Legitimatie - Voor sommige evenementen geldt een minimum- of maximumleeftijd. Neem een geldig ID-bewijs mee, zonder mag je niet naar binnen. Bezoekers t/m 14 jaar mogen alleen naar binnen onder begeleiding van iemand van 18 jaar of ouder, tenzij leeftijden anders worden vermeld in de informatie van het evenement.
3. Alcohol - Geen 18? Geen alcohol. Het is ook niet toegestaan om alcohol door te geven aan iemand die jonger dan 18 is. We checken altijd ID bij het kopen van drank. Als je je niet aan deze regels houdt, dan kan je de toegang ontzegd worden. Als je drankgebruik leidt tot ongewenst gedrag kunnen we je verdere verkoop van alcoholische dranken weigeren.
4. Drugs - Zowel het gebruik als het bezit van harddrugs én grote hoeveelheden softdrugs is niet toegestaan. Voor handel van drugs of bezit van illegale hoeveelheden (soft)drugs hebben we een zero tolerance beleid en schakelen we altijd direct de politie in.
5. Onder invloed- Toegang kan worden geweigerd of ontzegd voor bezoekers onder de invloed van alcohol of drugs.
6. Uitzetting – Wanneer je overlast veroorzaakt kunnen we je toegang intrekken en moet je het pand verlaten.
7. Roken buiten - Binnen roken is niet toegestaan, ook niet met een e-sigaret. Indien dit wel wordt gedaan zullen eventuele boetes worden verrekend op kosten van de overtreder.
8. Drinken blijft binnen - Laat je drinken en beker binnen. Uitzondering is het terras bij het Café tot 01:00 uur ‘s nachts.
9. Tassen - Grote tassen of rugzakken zijn niet welkom in de zaal. Heb je er een bij je? Dan moet deze bij binnenkomst direct in een locker. Kleine tasjes (max A4 en ca. 10 cm dik) mogen wel mee naar binnen. We kunnen je tas controleren bij de ingang.
10. Kleding - We houden van diversiteit en creativiteit dus leef je vooral uit, maar kleding die aanstootgevend is of duidelijk bij een bepaalde (club)groep hoort, kan toegang worden geweigerd bij de ingang. We willen namelijk niet dat daar ruzie door ontstaat.
11. Schade & aansprakelijkheid - Veroorzaak je schade? Dan draai je zelf op voor de kosten.
12. Foto & video - Tijdens evenementen worden er foto's en video's gemaakt, ook van het publiek. Bij ticketaankoop of door bij binnenkomst de mededeling hierover te passeren, geef je toestemming om jezelf vast te laten leggen op beeld. Wil je liever niet dat een bepaalde foto gebruikt wordt? Mail dan naar marketing@neushoorn.nl.
13. Cameratoezicht - Het hele pand wordt in de gaten gehouden met camera’s. Beelden worden 7 dagen bewaard en indien verzocht aan de politie gegeven.
14. Medewerkers beslissen - Volg altijd de aanwijzingen van onze medewerkers op. Dat geldt ook voor tassencontroles en als er omgeroepen wordt dat het pand moet worden ontruimd. Voor alles waar deze regels niks over zeggen, beslist ons personeel, deze beslissing is dan ook bindend. Heb je een klacht? Laat het ons weten: neushoorn.nl/contact
15. Niet toegestaan - De volgende voorwerpen mogen niet bij ons naar binnen:
● Wapens of scherpe/gevaarlijke spullen
● Stiften en spuitbussen (nee, niet op onze muren kliederen)
● Professionele opnameapparatuur (foto/film/audio), tenzij je toestemming hebt
● Flyers of promomateriaal – verspreiden mag alleen met toestemming
● Eigen consumpties
● Medicatie zonder doktersvoorschrift
● Dieren (tenzij anders afgesproken)
Artikel 6 Rechten van de Onderneming
6.1 Ontbinding van overeenkomst
Bij overtreding door de Bezoeker van (één of meer van) de bepalingen zoals genoemd in deze Algemene Bezoekersvoorwaarden is de Bezoeker van rechtswege in verzuim zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist en is de Onderneming gerechtigd de koop met onmiddellijke ingang en zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden en/of de Bezoeker de (verdere) toegang tot het Evenement te weigeren, bijvoorbeeld door middel van het ongeldig maken van het Toegangsbewijs, zonder dat de Bezoeker recht heeft op restitutie van enige vergoeding. Een ongeldig gemaakt Toegangsbewijs geeft geen recht (meer) op toegang tot het Evenement.
6.2 Ontzegging toegang tot de Locatie
De Onderneming is gerechtigd de Bezoeker die tijdens of bij een of meer vorige bezoeken aan de Locatie de regels uit deze Algemene Bezoekersvoorwaarden heeft overtreden, of wanneer op andere wijze gerechtvaardigde vrees voor beschadiging door de Bezoeker bestaat, direct de (verdere) toegang tot de Locatie voor onbepaalde of bepaalde tijd te ontzeggen en van de Locatie te verwijderen.
6.3 Vervalsing van Toegangsbewijs
Indien aannemelijk is dat er sprake is van een vervalsing van het Toegangsbewijs is de Onderneming gerechtigd de houder van dit Toegangsbewijs de (verdere) toegang tot het Evenement te weigeren en het Toegangsbewijs ongeldig te maken, zonder dat de Bezoeker of de houder aanspraak kan maken op enige schade die hij hierdoor lijdt.
6.4 Incidentele oefeningen en ontruiming
De Onderneming heeft het recht de (reguliere) openingstijden aan te passen aan incidentele oefeningen in het kader van de bedrijfshulpverlening of, in het geval van een calamiteit, de Locatie geheel of gedeeltelijk te ontruimen, zonder dat de Bezoeker recht heeft op restitutie van enige vergoeding en/of schadevergoeding.
Artikel 7 Overmacht
7.1 Wat is overmacht?
In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming in de nakoming door de Onderneming niet aan haar kan worden toegerekend in geval van Overmacht. Onder overmacht wordt mede verstaan elke van de wil van de Onderneming onafhankelijke omstandigheid - ook al was deze ten tijde van het tot stand komen van de overeenkomst als mogelijkheid te voorzien - die nakoming van de overeenkomst tijdelijk of blijvend verhindert, zoals oorlog, oproer, rellen, optreden van politie en/of brandweer, werkstaking, transportmoeilijkheden, brand en andere ernstige storingen in het bedrijf van de Onderneming of derden, weersomstandigheden, niet-functionerend openbaar vervoer, ziekte en/of afzegging van de artiest(en), faillissement van artiesten en/of organisator, overlast en/of onrechtmatige handelingen veroorzaakt door derden, waaronder andere bezoekers en/of de artiesten, door onderhoudswerkzaamheden, door niet naar behoren functioneren van faciliteiten, en door andere evenementen.
7.2 Recht van de Onderneming bij overmacht
Ingeval van overmacht heeft de Onderneming het recht het Evenement te verschuiven naar een andere datum of het Evenement te annuleren.
7.3 Annulering van Evenement
Het is de verantwoordelijkheid van de Bezoeker om na te gaan of een Evenement wordt geannuleerd of verplaatst en wat de nieuwe tijd of locatie zal zijn. Hoewel de Ondernemer zal proberen de Bezoeker van de annulering op de hoogte te brengen nadat de Ondernemer de benodigde informatie van Derde(n) en/of artiest heeft ontvangen, kan de Ondernemer niet garanderen dat Bezoeker van de afgelasting op de hoogte gebracht zal worden voor de datum van het Evenement. Ondernemer is niet verantwoordelijk voor eventueel gemaakte kosten.
Als het Evenement door de Onderneming wordt geannuleerd, zal de Onderneming aan de Bezoeker de vergoeding restitueren die de Bezoeker aan de Onderneming of het (Voor)verkoopadres heeft betaald. Restitutie vindt uiterlijk binnen twaalf weken na de geannuleerde datum plaats bij een (Voor)verkoopadres, na overhandiging door de Bezoeker van een geldig en onbeschadigd Toegangsbewijs voor het (geannuleerde) Evenement.
7.4 Verplaatsing van Evenement
Als het Evenement door de Onderneming wordt verschoven naar een andere datum blijft het Toegangsbewijs geldig voor de nieuwe datum waarop het Evenement zal plaatsvinden. Als de Bezoeker het Evenement op de nieuwe datum niet kan of wil bezoeken dan heeft hij het recht zijn Toegangsbewijs in te leveren bij een (Voor)verkoopadres tegen restitutie van de vergoeding die de Bezoeker aan de Onderneming of het (Voor)verkoopadres heeft betaald. Deze restitutie zal alleen plaatsvinden als de Bezoeker tijdig een geldig en onbeschadigd Toegangsbewijs overlegt. Bij verplaatsing van het Evenement naar een latere datum kan de Bezoeker alleen aanspraak maken op restitutie als hij het Toegangsbewijs heeft ingeleverd bij het (Voor)verkoopadres binnen vier weken na de verplaatste datum waarop het Evenement plaatsvindt. Als het Evenement is verplaatst naar een eerdere datum dan kan de Bezoeker alleen aanspraak maken op restitutie binnen vier weken na de (oude) datum zoals vermeld op het Toegangsbewijs.
7.5 Servicekosten en overige schade
Bij overmacht heeft alleen de Bezoeker die een consument is en het Toegangsbewijs heeft gekocht bij de Onderneming of een (Voor)verkoopadres, recht op restitutie van de servicekosten. De Onderneming is bij overmacht niet verplicht overige schade te vergoeden, ook niet als de Onderneming als gevolg van de overmacht enig voordeel geniet. De Bezoeker kan ook geen aanspraak maken op (vervangende) toegang tot een ander Evenement.
Artikel 8 Aansprakelijkheid
8.1 Aansprakelijkheid van Onderneming
De Onderneming is alleen aansprakelijk voor door de Bezoeker geleden zaaks- en/of gevolgschade of de aan Bezoeker toegebracht letsel, die rechtstreeks en uitsluitend het gevolg is van opzet of bewust roekeloosheid van de Onderneming en/of haar ondergeschikten. Bovendien komt alleen schade voor vergoeding in aanmerking, waartegen de Onderneming verzekerd is. Als geen uitkering plaatsvindt door de verzekering, om wat voor reden dan ook, dan is de aansprakelijkheid van de Onderneming beperkt tot € 25.000- per gebeurtenis of serie van samenhangende gebeurtenissen.
8.2 Uitsluiting schadeDe aansprakelijkheid van de Onderneming wordt onder meer uitgesloten voor:
a. schade ten gevolge van het handelen van derden, waaronder begrepen huurders van (ruimten in of gedeeltes van) de Locatie en de door deze derden ingeschakelde personen; b. schade ten gevolge van het niet opvolgen van door de (beveligings)medewerkers van de Onderneming gegeven instructies en van het niet naleven van de huisregels of in het algemeen geldende regels van fatsoen;
c. (gevolg)schade ten gevolge van niet voorzienbare wijzigingen in de aanvangs- en slottijden van de Evenementen waarop de overeenkomst tussen de Onderneming en de Bezoeker betrekking heeft;
d. schade op enigerlei wijze veroorzaakt door andere bezoeker
8.3 Aanbiedingen/aankondigingen
Aanbiedingen, (programma)aankondigingen, mededelingen of anderszins verschafte informatie en prijsopgaven van de Onderneming of een derde over een Evenement zijn vrijblijvend. De Onderneming is niet aansprakelijk voor eventuele fouten gemaakt door de Onderneming of derden in gedane aankondigingen, aanbiedingen, mededelingen of anderszins verschafte informatie en prijsopgaven, dan wel voor fouten gemaakt bij de (voor)verkoop van plaatsbewijzen door derden, daaronder begrepen de (Voor)verkoopadressen.
8.4 Inhoud en kwaliteit van het Evenement
De Onderneming is niet aansprakelijk voor de inhoud en de wijze (kwaliteit) van uitvoeren van het programma van het Evenement (waaronder uitdrukkelijk begrepen wijzigingen in en de lengte van het programma).
Artikel 11 Slotbepalingen.
11.1 Nietigheid
De nietigheid van enige bepaling van deze Algemene Bezoekersvoorwaarden tast de geldigheid van de overige bepalingen niet aan.
11.3 Afwijzing andere algemene voorwaarden
De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de Bezoeker wijst de Onderneming uitdrukkelijk van de hand.
11.4 Nederlands recht
Op deze Algemene Bezoekersvoorwaarden en op de overeenkomst die tussen de Bezoeker en de Onderneming bestaat is Nederlands recht van toepassing.